02 paź Plan działania 2 (01.10 – 31.10)
Wrzesień za nami i Wami. Ruszamy wiec z nową porcją materiału do powtórzenia, aby sprawniej się nam pracowało podczas lekcji online. Oczywiście znowu jest tego „trochę” – ale wierzę, że wspólnymi siłami dacie wszyscy radę.
Plan w formie pliku pdf znajduje się na naszej grupie wewnętrznej na FB „Matura 2019 – Powtórka z chemii” w zakładce Pliki.
Plan działania (1.10 – 1.11)
opracował Damian Mickiewicz
1. Roztwory i mieszaniny niejednorodne reakcje zachodzące w roztworach wodnych
- wymienić różnice we właściwościach roztworów właściwych, koloidów i zawiesin;
- wykonać obliczenia związane z przygotowaniem, rozcieńczaniem i zatężaniem roztworów z zastosowaniem pojęć stężenie procentowe i molowe;
- zaplanować doświadczenie pozwalające otrzymać roztwór o zadanym stężeniu procentowym i molowym;
- opisać sposoby rozdzielenia roztworów właściwych (ciał stałych w cieczach, cieczy w cieczach) na składniki;
- zaplanować doświadczenie pozwalające rozdzielić mieszaninę niejednorodną (ciał stałych w cieczach) na składniki;
- umieć posługiwać się pojęciem rozpuszczalności jej przeliczaniem (sól bezwodna – hydrat itp)
2. Stechiometria
- dokonywać interpretacji jakościowej i ilościowej równania reakcji w ujęciu molowym, masowym i objętościowym (dla gazów);
- wykonywać obliczenia z uwzględnieniem wydajności reakcji i mola dotyczące: mas substratów i produktów (stechiometria wzorów i rów-nań chemicznych), objętości gazów w warunkach normalnych.
3. Reakcje redoks
- wykazywać się znajomością i rozumieniem pojęć: stopień utlenienia, utleniacz, reduktor, utlenianie, redukcja;
- obliczać stopnie utlenienia pierwiastków w jonie i cząsteczce związku nieorganicznego i organicznego;
- wskazać utleniacz, reduktor, proces utleniania i redukcji w podanej reakcji redoks;
- przewidywać typowe stopnie utlenienia pierwiastków na podstawie konfiguracji elektronowej ich atomów;
- stosuje zasady bilansu elektronowego – dobiera współczynniki stechiometryczne w równaniach reakcji utleniania-redukcji (w formie cząsteczkowej i jonowej) – bilans jonowo-elektronowy
4. Kinetyka i statyka chemiczna
- definiować pojęcie szybkości reakcji (jako zmiana stężenia reagenta w czasie);
- szkicować wykresy zmian stężeń reagentów i szybkości reakcji w funkcji czasu;
- stosować pojęcia: egzoenergetyczny, endoenergetyczny, energia aktywacji do opisu efektów energetycznych przemian;
- interpretuje zapis ΔΗ < 0 iΔH > 0 do określenia efektu energetyczne-go reakcji;
- przewiduje wpływ: stężenia substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; planuje i przeprowadza odpowiednie doświadczenia;
Pozdrawiam Damian Mickiewicz
P.S: Materiału jest sporo, ale dla chcącego nic trudnego:)
Gdyby jednak potrzebna była pomoc, to zapraszam na moje interaktywne lekcje online
>>> KLIKNIJ TU, aby sprawdzić szczegóły <<<
Brak komentarzy