04 gru Plan działania 4 (04.12 – 31.12)
W sezonie przedświatecznym nieco mniejsza porcja materiału. Ale równie ważna. Zatem powtarzajmy, aby sprawniej się nam pracowało podczas lekcji online. Dacie radę.
Plan w formie pliku pdf znajduje się na naszej grupie wewnętrznej na FB „Matura 2020 – Powtórka z chemii” w zakładce Pliki.
Plan działania 4 (01.12 – 31.12)
opracował Damian Mickiewicz
W tym miesiącu powinieneś/powinnaś opanować następujące rzeczy:
1. Kinetyka reakcji chemicznych
- zdefiniować termin: szybkość reakcji (jako zmiana stężenia reagenta w czasie);
- szkicować wykresy zmian stężeń reagentów i szybkości reakcji w funkcji czasu;
- przewidywać wpływ: stężenia substratów, obecności katalizatora, stopnia rozdrobnienia substratów i temperatury na szybkość reakcji; planować i przeprowadzać odpowiednie doświadczenia;
2. Efekty energetyczne reakcji chemicznych
- stosować pojęcia: egzoenergetyczny, endoenergetyczny, energia aktywacji do opisu efektów energetycznych przemian;
- rozpoznawać efekt energetyczny reakcji na podstawie znaku entalpii;
3. Równowaga reakcji chemicznych
- wykazać się znajomością i rozumieniem pojęć: stan równowagi dynamicznej i stała równowagi; zapisywać wyrażenie na stałą równowagi według podanego równania stechiometrycznego;
- stosować regułę przekory do jakościowego określenia wpływu zmian temperatury, stężenia reagentów i ciśnienia na układ pozostający w stanie równowagi dynamicznej;
- interpretować wartości stałej dysocjacji, pH, pKw;
- porównywać moc elektrolitów na podstawie wartości ich stałych dysocjacji.
4. Metale
- opisywać podstawowe właściwości fizyczne metali i wyjaśniać je w oparciu o znajomość natury wiązania metalicznego;
- pisać równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (Mg, Ca, Al, Zn), wody (Na, K, Mg, Ca), kwasów nieutleniających (Na, K, Ca, Mg, Al, Zn, Fe, Mn, Cr), rozcieńczonych i stężonych roztworów kwasów utleniających (Al,Cu, Ag);
- analizować i porównywać właściwości fizyczne i chemiczne metali grup 1. i 2.;
- opisywać właściwości fizyczne i chemiczne glinu; umieć wyjaśnić, na czym polega pasywacja glinu i tłumaczyć znaczenie tego zjawiska w zastosowaniu glinu w technice; planować i wykonywać doświadczenie, którego przebieg pozwoli wykazać, że tlenek i wodorotlenek glinu wykazują charakter amfoteryczny;
- przewidywać kierunek przebiegu reakcji metali z kwasami i z roztworami soli, na podstawie danych zawartych w szeregu napięciowym metali;
- projektować i przeprowadzać doświadczenie, którego wynik pozwoli porównać aktywność chemiczną metali, np. miedzi i cynku;
- przewidywać produkty redukcji związków manganu(VII) w zależności od środowiska, a także dichromianu(VI) potasu w środowisku kwasowym; bilansować odpowiednie schematy reakcji (bo równania się otrzymuje dopiero po zbilansowaniu 😉 ).
P.S: Materiału jest dość sporo, ale dla chcącego nic trudnego:)
Gdyby jednak potrzebna była pomoc, to zapraszam na moje interaktywne lekcje online
>>> KLIKNIJ TU, aby sprawdzić szczegóły <<<
Pozdrawiam Damian Mickiewicz
Brak komentarzy